Geplaatst op:08-02-2010 Bijgewerkt op:08-02-2010 12:52 Politie Utrecht pakt autokrakers aan via sociale mediaBron: Politie UtrechtDe politie Utrecht zet sociale media als Twitter en Youtube in om autokrakers aan te pakken. De aanpak is onderdeel van de interactieve campagne www.herkendesignalen.nl van het korps. Daarin worden burgers opgeroepen sneller 1-1-2 te bellen, ook bij verdachte situaties. Via sociale media gaat de politie daarover ook echt de dialoog aan.
Interactieve strategie politie Het gebruik van Twitter past in een bredere internetstrategie waarbij het publiek op een directe manier wordt betrokken bij het politiewerk. Daar blijkt ook behoefte aan. Uit onderzoek van het korps blijkt dat 82% van de mensen denkt dat de politie zonder hulp van burgers weinig kan doen en bereid is mee te helpen. De politie zet daabij ook in op sociale media. De politie gebruikt die nu vooral om burgers te laten weten wat zij doet. In de toekomst zal de politie het publiek steeds vaker via sociale media bij haar werk betrekken, zoals bij het opsporen van verdachten.
Actief gebruik sociale media Ook in de strijd tegen autokrakers zet de politie tijdens de campagne www.herkendesignalen.nl nadrukkelijk in op sociale media. De politie was vrij lang terughoudend in het gebruik van media zoals Twitter en Youtube. Maar met deze campagne, die zich richt op autobezitters in de regio, is de politie deze kanalen actiever gaan gebruiken. Inzet van sociale media vraagt wel om een actief beheer en bijvoorbeeld alertheid op reacties van burgers. De tijdsinvestering blijkt vooralsnog mee te vallen.
Twitterende agenten Vanaf het begin van de campagne in november, heeft Politie Utrecht honderden nieuwe volgers op Twitter. Dat aantal groeit nog dagelijks. Daarom wil de politie het kanaal ook op andere manieren inzetten. Zo is een pilot met twitterende agenten in voorbereiding. Een van de voordelen van Twitter is dat gebruikers elkaars berichten citeren. Zo kan de politie in korte tijd heel gericht een groep mensen bereiken. Maar zij kan ook snel laten zien of er resultaten zijn geboekt. Is een autokraker gepakt, dan meldt de politie dat via Twitter. De politie zet ook internetsites in zoals politie.nl en stopdecriminaliteit.nl voor opsporings- en
|
Meer berichten in deze categorie:
Twee verdachten aangehouden in onderzoek straatroof Montfoort (22-12-2025)
Zien en gezien worden met fietsverlichtingscampagne (22-12-2025)
Invoering vernieuwde Wel Nietlijst voor PMDafval in Utrecht (22-12-2025)
Kerstbomeninzameling voor kinderen in gemeente Montfoort (22-12-2025)
Herstel fundering van toren Goudse Sint-Janskerk (19-12-2025)
Steekincident op Jan Hoenlaan in Montfoort (15-12-2025)
Bedrijf wil geen plaats maken voor Oekrainers (12-12-2025)
Prijsverschillen laadpalen (12-12-2025)
Utrecht verantwoordelijk voor ruim 15% van alle auto-inbraken in Nederland (12-12-2025)
Hoe je naar Radio M Utrecht kunt luisteren tijdens een noodsituatie (09-12-2025)
Politie IJsselstein pakt brutale oplichters op (09-12-2025)
18.000 gratis bomen om het Utrechtse landschap te versterken (09-12-2025)
Adje Spruit stopt als lijsttrekker Lokaal Montfoort (02-12-2025)
Steeds meer meldingen over drones (28-11-2025)
Opening ijsbaan Kerkplein Woerden 29-11-2025 (28-11-2025)
Zonnepanelen leveren steeds minder op (21-11-2025)
Persbericht Duurzaamheidsprijs (17-11-2025)
Midden-Utrecht kampt met grootste personeelstekorten in bouw, ICT en zorg (14-11-2025)
Gemeenten bundelen krachten voor windenergie Papekop (14-11-2025)
24 uur van Woerden keert terug in 2026 (14-11-2025)
Inbreker op heterdaad aangehouden dankzij alerte buurtbewoners (14-11-2025)
Getuige voorkomt diefstal fietsen (14-11-2025)
Milieu Centraal vernieuwt Verwarmingstest in Utrecht (14-11-2025)
18 Utrechtse gemeenten gaan voor een circulaire samenleving (11-11-2025)
persbericht Eva Vriend in het Gemaal Haastrecht (07-11-2025)
|