StartpaginaProgrammeringRSMRadiobingoRegionieuwsAgenda
Menu
Startpagina
Programmering
RSM
Radiobingo
Regionieuws
  Nieuws
  Sport
  Gemeente
  Reportage
  Info
Agenda

Reclame

Download de Radio Stad Montfoort app
Ontdek het op Google Play
Ontdek het in de Apple App Store

Adverteren op de website van RSM

Zoeken



Geplaatst op:05-03-2010
Bijgewerkt op:08-03-2010 10:33

Convenant "Veilig uitgaan in Montfoort."

Bron: Nettie Kuijer, redactie RSM
  

Vrijdagmiddag 5 maart kwamen burgemeester Bert Jansen namens gemeente Montfoort, Marcel Peters namens Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Westelijk Weidegebied, Piet Valkenburg, wijkchef Montfoort - Oudewater van Politie Regio Utrecht en een groot aantal uitbaters van Montfoortse horecabedrijven in het Sint Joseph bij elkaar om een convenant te sluiten.

Om een veilig en gezellig uitgaansklimaat in Montfoort te waarborgen, de veiligheid in de horeca te verbeteren en overlast door horecabezoekers te voorkomen, tekenden zij het “Convenant Veilig Uitgaan.”

Marcel Peters gaf het woord aan burgemeester Jansen met de uitspraak: “Er staan heldere afspraken in dit convenant.” De burgemeester stelde; “De horeca ondertekent vrijwillig, maar de regels zijn niet vrijblijvend. We moeten elkaar kunnen aanspreken op veiligheid, het moet gezellig blijven in Montfoort.”

De horecavertegenwoordigers debatteerden nog even over het ontzeggingbeleid dat Woerden hanteert. Het is niet de bedoeling dat het probleem zich verplaatst naar Montfoort en Oudewater. De communicatie gaat nu via een besloten provinciale website, daar staan personen en groepen op die meermalen in de fout zijn gegaan. Ze zouden die website graag openbaar zien.  
Alle aanwezigen tekenden het convenant, en bij de niet aanwezige horeca volgt nog een bezoek.

CONVENANT VEILIG UITGAAN
1          INLEIDING
In de gemeente Montfoort is door de horeca, politie en de gemeente vastgesteld dat het wenselijk is om te komen tot een  horeca convenant. Gezien de problematiek in Montfoort kan worden volstaan met een convenant dat beperkt van omvang is.

Dit convenant bevat afspraken tussen horeca, politie en gemeente, met als doel het waarborgen van een veilig en gezellig uitgaansklimaat in Montfoort, de veiligheid in de horeca te verbeteren en overlast te voorkomen. 

Het convenant baseert zich dan ook vanuit een gezamenlijk belang, een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de betrokken partners en gaat uit van de gezamenlijke bereidheid het gestelde doel te bereiken. Essentieel is dat alle partners zich, op basis van het gedeelde belang, vinden in de inhoud van het convenant, zodat de daarin gemaakte afspraken ook breed worden gedragen.

De problematiek in de gemeente Montfoort is van dien aard dat geen specifieke maatregelen in de zin van beperking van wapen en drugsgebruik noodzakelijk zijn.

Het convenant is gebaseerd op het nakomen van de afspraken door alle partijen en bevat dan ook geen sancties.

Partijen dienen elkaar aan te spreken op naleving van het convenant. De gemeente zal hiervoor als coördinator optreden.

Het lokale convenant wordt één jaar na ondertekening van het convenant geëvalueerd, als agendapunt tijdens het bestuurlijke overleg als bedoeld onder punt 6 op pagina 5. De primaire verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de gemeente.

De navolgende partijen
het afdelingsbestuur van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Westelijk Weidegebied, in deze vertegenwoordigd door de heer M. Peters, voorzitter, de gemeente Montfoort , hierna te noemen ‘de gemeente’, in deze vertegenwoordigd door de burgemeester van Montfoort, de heer E.L. Jansen BA en de politie in het district Utrecht, hierna te noemen ‘de politie’, in deze vertegenwoordigd door de wijkchef van politieteam Oudewater - Montfoort, de heer P. Valkenburg.

Overwegende dat:
-          alle partijen belang hebben bij een veilig uitgaansklimaat;

-          geweld, overlast en overmatig alcoholgebruik deze belangen bedreigen en daarom voorkomen dienen te worden;

-          elk van de genoemde partijen daarin een eigen verantwoordelijkheid heeft en aanvaardt;

-          alle partijen, elk vanuit hun eigen verantwoordelijkheid, een inspanning willen leveren om verstoring van de openbare orde in en rond de horeca-inrichtingen, de verschillende vormen van overlast en vormen van discriminatie te voorkomen;

-          het aanbeveling verdient om de inspanningen en maatregelen die een ieder verricht, respectievelijk neemt, te beschrijven, zodat de betrokken partners elkaar op die afspraken kunnen aanspreken.

Komen overeen
met het oog op de genoemde doelstellingen en belangen een convenant af te sluiten waarin duidelijke afspraken met betrekking tot ieders taken en verantwoordelijkheden worden vastgelegd.

Het convenant omschrijft de inspanningsverplichting van de onderscheiden partners verdeeld in een aantal te treffen maatregelen.

2          MAATREGELEN EN INZET VAN DE HORECA
·         De horeca neemt deel aan het beleidsoverleg middels een vertegenwoordiging vanuit het lokale bestuur van Koninklijke Horeca Nederland.

·         De horecaondernemer draagt zorg voor het opstellen en handhaven van regels, hierna te noemen ’huisregels’, die worden bekendgemaakt op een duidelijk zichtbare plaats(en) in de horeca-inrichting (zie bijlage 1).

·         Als er gebruik wordt gemaakt van portiers dienen deze gecertificeerd te zijn.

·         Personen met een toegangsontzegging voor de betreffende inrichting worden consequent uit de inrichting geweerd.

·         De verantwoordelijkheid van de horecaondernemer houdt niet op bij de deur. Hij draagt ook zorg voor het toezicht in de directe omgeving van het horecabedrijf.

·         De horecaondernemer en diens medewerkers maken zich niet schuldig aan discriminatie, in het bijzonder bij:

-          het toelaten van bezoekers;

-          de bediening van gasten.

·         Indien klanten zich niet conform de ‘huisregels’ gedragen kan de individuele horecaondernemer overgaan tot formele ontzegging van de toegang.

·         De individuele horecaondernemer stelt uitsluitend functionele eisen aan de bezoekers om:

-          de goede naam van het bedrijf te behouden;

-          orde en rust in het bedrijf te garanderen;

-          de veiligheid van gasten en medewerkers te waarborgen.

·         Naast bovengenoemde eisen kan de ondernemer bij toelating van een bezoeker uitsluitend nog functionele eisen stellen, zoals:

-          eisen aan de kleding;

-          eisen aan de hygiëne/gezondheid;

-          eisen aan het gedrag.

·         De ondernemer zal, desgewenst in overleg met de politie, de medewerkers instrueren op welke wijze discriminatie bij het toelatingsbeleid kan worden voorkomen.

·         De ondernemer hanteert de regels voor verantwoord alcohol verstrekken in de horeca zoals opgesteld door Koninklijke Horeca Nederland (zie bijlage 4).

·         De horecaondernemer ziet erop toe dat gasten geen glazen of open flessen mee naar buiten nemen dan wel deze vanaf het terras op straat meenemen.

·         De horecaondernemer ziet erop toe dat het komende en gaande publiek zich rustig gedraagt en indien nodig bekwaamt het personeel van de horeca inrichting zich in het omgaan met lastige klanten.

·         De horeca-exploitanten maken hun gasten duidelijk dat drugsgebruik en/of –handel niet wordt getolereerd en dat de politie hiervan onmiddellijk ik kennis wordt gesteld.

·         De horecaondernemer zorgt voor adequate verlichting van hun zaak en de directe omgeving daarvan voor zover dit geen openbare ruimte betreft.

·         De horecaondernemer zorgt voor een schone omgeving van zijn bedrijf door het aanvullend plaatsen van afvalbakken, met name bij terrassen en het opruimen van de terrasruimte en directe omgeving na sluitingstijd.

·         Horecaondernemers en hun personeel stellen zich loyaal en coöperatief op aan politie en justitie met betrekking tot opsporing en vervolging van strafbaar gedrag van bezoekers van het uitgaansgebied c.q. hun inrichting.

·         Zij doen consequent aangifte c.q. leggen waar nodig getuigenis af van dergelijk, geconstateerd gedrag.

3          MAATREGELEN EN INZET VAN DE GEMEENTE

·         De gemeente draagt vanuit haar beleidsniveau zorg voor afvaardiging in het beleidsoverleg.

·         De gemeente regisseert integraal horecabeleid. Zij draagt zorg voor de daarvoor benodigde gemeentelijke personele capaciteit en het hiervoor benodigde budget.

·         De gemeente wijst een centraal aanspreekbare functionaris voor de convenant partners aan, zowel op beleidsniveau als op uitvoerend niveau. De functionaris heeft primair een coördinerende rol.

·         De gemeente draagt zorg voor actualisering van het horecaconvenant.

·         De gemeente besteedt aandacht bij (plannen tot) de inrichting van de openbare ruimte bij de horecagelegenheden aan het aspect veiligheid en streeft naar een zo optimaal mogelijke veiligheidssituatie. De horeca wordt, waar relevant, bij deze plannen vooraf betrokken.

·         De gemeente is primair verantwoordelijk voor de kwaliteit het woon- en leefklimaat in de omgeving van horecagelegenheden. In dat kader besteedt de gemeente aandacht aan:

-          een optimale afstemming tussen de openbare verlichting en de bedrijfsverlichting in het kader van sfeer zowel als veiligheid in het gebied;

-          aantrekkelijk, functioneel en vastgezet straatmeubilair;

-          beheersing van straat- en zwerfvuil.

·         De gemeente stelt, indien noodzakelijk, samen met de horeca en de politie een ‘standaardformulier ontzeggingen’ vast, met daarop het logo van de politie, de gemeente Montfoort en de Koninklijk Horeca Nederland.

4          MAATREGELEN EN INZET VAN DE POLITIE
·         De politie draagt vanuit haar beleidsniveau zorg voor afvaardiging in het beleidsoverleg. Deze functionaris is tevens centraal aanspreekpunt voor politie.

·         Tijdens de surveillances wordt door de toezichthoudende politiefunctionarissen contact onderhouden met de horecaportiers en eventuele andere toezichthouders en wordt met hen relevante informatie uitgewisseld. Hiertoe is de zogenaamde “Horecatelefoon” beschikbaar.

·         De politie reageert zo spoedig mogelijk op meldingen of assistentieverzoeken. De reactietijd is afhankelijk van de ernst van de melding. Voor deze meldingen dient gebruik te worden gemaakt van het nummer van de zogenaamde “horecatelefoon” met het nummer …..

·         Met de politie kunnen werkafspraken worden gemaakt hoe op te treden tijdens evenementen en ten aanzien van vertrekkende bezoekers en sluitingstijden.

·         Houdt regelmatig overleg met horeca en gemeente over de horeca problematiek.

·         De politie zal de betrokken ondernemer zo snel mogelijk informeren over de resultaten van de inzet, conform de daarvoor geldende regelingen binnen de politie.

·         De uitvoering van de ontzeggingen geschiedt conform het ontzeggingenbeleid dat in overleg met Koninklijk Horeca Nederland en gemeente wordt opgesteld. De politie maakt met de horeca ondernemer afspraken over de uitreiking van een ontzeggingbrief. De politie verleent, indien noodzakelijk, ondersteuning bij het opstellen en het uitreiken van de ontzeggingbrief aan betrokkene(n).

·         Indien een persoon met ontzegging in de horeca-inrichting verblijft,zal de politie, na melding, deze persoon als verdacht van lokaalvredebreuk aanhouden en ter zake proces-verbaal opmaken.

·         De politie zal zich zoveel mogelijk inspannen om tegen overlast van luidruchtige bezoekers in het uitgaansgebied op te treden.

5          OVERLEG EN EVALUATIE
Tenminste twee maal per jaar initieert de gemeente een horeca overleg. Een keer per jaar een zogenaamd bestuurlijk overleg met als deelnemers:

-                    de burgemeester (voorzitter);

-                    alle horeca ondernemers;

-                    een vertegenwoordiger van de brandweer;

-                    een vertegenwoordiger van de politie en

-                    Koninklijke Horeca Nederland.

En een keer per jaar een ambtelijk overleg met als deelnemers:

-                    Koninklijke Horeca Nederland;

-                    een vertegenwoordiger van de politie;

-                    de beleidsadviseur Openbare Orde en Veiligheid.

Partijen zullen de gemaakte afspraken evalueren (minstens een keer per jaar). Op basis van de opgedane ervaringen kan in gezamenlijk overleg besloten worden om de afspraken op onderdelen aan te vullen of te wijzigen. Indien gewenst zullen partijen tussentijds overleg voeren. Door de partijen zal alle relevante informatie voor de beoordeling van de aard en de omvang van de veiligheidsproblematiek in de gemeente en voor de beoordeling van de effectiviteit van de afspraken verschaft worden.

7          ONDERTEKENING
Dit convenant is tot stand gekomen in gezamenlijk overleg tussen Koninklijke Horeca Nederland, de gemeente Montfoort en de politieregio Utrecht.

De horeca, het afdelingsbestuur van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Westelijk Weidegebied, in deze vertegenwoordigd door de voorzitter, de heer M. Peters, de gemeente Montfoort,in deze vertegenwoordigd door de burgemeester, de heer E.L. Jansen BA

De politieregio Utrecht, in deze vertegenwoordigd door de wijkchef van het wijkteam Montfoort - Oudewater de heer P. Valkenburg

Bijlage 1: Werkafspraken
De horeca-exploitant is verantwoordelijk voor een ordentelijk verloop van zijn clientèle tot op een afstand van 50 meter van de horecagelegenheid.

De horeca-exploitant draagt er zorg voor dat er geen groepen achterblijven na sluitingstijd van de horecagelegenheid

De horeca-exploitant draagt er zorg voor dat al het vuil c.q. lege glazen tot in een straal van 50 meter van de horecagelegenheid opgeruimd wordt. Na sluitingstijd blijft er geen vuil op de openbare weg achter.

De horeca-exploitant draagt er zorg voor dat wanneer er klanten voor de gelegenheid staan te roken, dit geen overlast geeft aan omwonenden.

De horeca-exploitant is als eerste verantwoordelijk bij verstoring van de openbare orde voor het nemen van passende maatregelen. Dit geldt in een straal van 50 meter rondom de horecagelegenheid

Bij een verstoring van de openbare orde zal de horeca-exploitant zowel de meldkamer van de regiopolitie Utrecht als wel het koppel belast met de handhaving van de openbare orde in kennis stellen.

    1. Dit zal geschieden via de horecatelefoon (…..).
    2. Op andere dagen dan het weekend (vrijdag, zaterdag en zondag) geldt dat alleen de meldkamer van de regiopolitie Utrecht in kennis gesteld wordt.

Bijlage 3: Huisregels
Schildje “Onze huisregels”
1. Volg aanwijzingen van het personeel op
2. Toegangscontrole met legitimatie mogelijk
3. Geen wapens of drugs
4. Geen ongewenste intimiteiten
5. Geen agressie of racisme
6. Geen hinderlijk gedrag
7. Kleed u correct
8. Geen eigen consumpties
9. Glaswerk moet binnen of op terras blijven
10.Geen overlast voor de buren

Wij verkopen geen
<16 alcohol
<18 sterke drank
<16 tabak

Deze regels zijn opgesteld in overleg tussen ondernemers, politie en gemeente.

Bijlage 4: Verantwoord alcohol verstrekken
Regels voor verantwoord alcohol verstrekken in de horeca

Algemeen 
In horecabedrijven zal geen alcoholhoudende drank worden verstrekt:
·      aan personen jonger dan 16 en aan personen onder de 18 geen sterke drank;

·      aan vrouwen waarvan bekend is dat ze zwanger zijn;

·      wanneer dit verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid in de hand werkt.

De horecaondernemer zal afhoudend reageren bij het verzoek van gasten om onbeperkt te schenken. 

De horecaondernemer zal niet toestaan dat personen aanwezig zijn die in kennelijke staat van dronkenschap verkeren. 

Kortingsacties
De horeca gaat terughoudend met kortingsacties rond alcoholhoudende dranken om en neemt de volgende regels in acht. Kortingsacties zullen:

·      niet worden gericht op jongeren onder de 18 jaar;

·      niet vlak tegen sluitingstijd worden georganiseerd;

·      ook betrekking hebben op frisdrank en/of hapjes;

·      minimaal de helft van de reguliere verkoopprijs bedragen.

Verkeer
De horecaondernemer zal verkeersdeelname van gasten na gebruik van alcohol tegengaan, door waar mogelijk vervangend vervoer of een overnachting aan te bevelen en desgewenst behulpzaam te zijn bij de realisering daarvan.

Medewerkers
De horecaondernemer zal alcoholconsumptie tijdens werkuren door ondernemer en werknemers zo veel mogelijk tegengaan.

  



Meer berichten in deze categorie:
Vertraging stroomnet raakt provincie Utrecht hard (12-06-2025)
Huizenprijzen in bijna alle gemeenten hoger (06-06-2025)
Huurders boos over schrappen huurbevriezing (06-06-2025)
Personeel van NS staakt vrijdag 6 juni in regio Midden (03-06-2025)
Vredes Express groot succes (03-06-2025)
Capaciteit zoetwateraanvoer bij droogte verdubbeld (29-05-2025)
Bijzonder middeleeuws Zwaard van Linschoten overgedragen aan Rijksmuseum van Oudheden (28-05-2025)
Regen lost neerslagtekort niet op (23-05-2025)
Piek in aantal pollen in de lucht (16-05-2025)
7 vragen over de afsluiting van de A12 tussen Veenendaal en Utrecht (09-05-2025)
Vredes Express komt naar de gemeente Montfoort. (04-05-2025)
Stichting Oud Montfoort is finalist Utrechtse Erfgoedprijs 2025 (01-05-2025)
Waar is toch het wapen van Linschoten gebleven? (01-05-2025)
Nepagenten ontmaskerd (30-04-2025)
Tweede verdachte openlijk geweld Harmelen aangehouden (19-04-2025)
Koninklijk Paar brengt streekbezoek aan Lopikerwaard en Vijfheerenlanden (09-04-2025)
Idee voor Windpark Cattenbroek (29-03-2025)
Vorig jaar ruim 7.000 fietsen gestolen in de provincie Utrecht (27-03-2025)
Onteigening fietspad Oortjespad duur, maar nodig (17-03-2025)
Marco de Hollander haalt € 26.136,50 voor KWF (10-03-2025)
Mishandeling Hofstraat Montfoort (04-03-2025)
Nepagent trapt in eigen val (22-02-2025)
Helen Pullen uit Montfoort is voorleeskampioen van Het Groene Hart (21-02-2025)
Provincie Utrecht stelt ruim anderhalf miljoen euro beschikbaar voor vergroenen leefomgeving (18-02-2025)






Kijken en luisteren
          Live:        Gemist:
         RSM WebApp         RSM Uitzending gemist

        Foto's:
          RSM Fotoboek

Meer media mogelijkheden
Nieuws of tip opsturen

Reclame

Profipack

Ook hier adverteren? Klik hier!

Nu op RSM
Goud van Oud


Regionieuws

Login

 
 Print
© Radio Stad Montfoort, Montfoort (Nederland), 2025