Geplaatst op:11-04-2016 Bijgewerkt op:11-04-2016 21:28 Online regelen van zaken via DigiD is veiligBron: gemeente MontfoortGemeente Montfoort is geslaagd voor de DigiD beveiligingsaudit
Inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat het digitaal regelen van hun zaken bij de gemeente via DigiD veilig is. Volgens Logius, de toetsende instantie voldoet de gemeente aan de gestelde DigiD voorwaarden. Gemeente Montfoort heeft daarvoor met succes het DigiD beveiligingsassessment afgerond. Wethouder Dienstverlening Jan Vlaar is blij met deze uitkomsten, omdat beveiliging van gegevens van inwoners en bedrijven erg belangrijk is.
ICT-beveiligingsrichtlijnen
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft in 2012 bepaald dat alle organisaties die DigiD gebruiken, moeten voldoen aan een aantal beveiligingsnormen. Deze organisaties zijn verplicht om jaarlijks een assessment te laten uitvoeren, onder verantwoordelijkheid van een erkende organisatie.
Het ICT-beveiligingsassessment DigiD is een toets op de veiligheid van koppelingen met DigiD. Met DigiD kunnen inwoners en bedrijven zich identificeren voor digitale dienstverlening. DigiD biedt zekerheid over met wie de gemeente te maken heeft. Naast de toets op de DigiD-koppelingen zijn het beveiligingsbeleid en de ICT-protocollen van de gemeente onder de loep genomen. De bedoeling van het assessment is het borgen van de veiligheid van koppelingen met DigiD. Inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat het digitaal regelen van hun zaken bij de gemeente via DigiD veilig is. Als een organisatie geen assessment laat uitvoeren of niet aan de eisen voldoet, heeft Logius het recht om de betreffende DigiD-koppeling af te sluiten.
Uitbreiding online producten
Bij Gemeente Montfoort zijn diverse producten digitaal aan te vragen, zoals aanvraag burgerlijke stand, uittreksel persoonsgegevens, bewijs van in leven zijn. De komende maanden breidt de gemeente het aantal online producten uit.
|