Geplaatst op:25-03-2010 Bijgewerkt op:25-03-2010 18:44 Meldpunt Zorg & Overlast Midden-Nederland werktBron: GGD Midden-NederlandWie kan mijn buurman helpen die zichzelf vervuild? Ik maak me zorgen over mijn broer; hij gedraagt zich steeds vreemder maar weigert hulp. Na twee jaar en meer dan 600 meldingen kan gezegd worden dat het Meldpunt Zorg & Overlast Midden-Nederland werkt. Het Meldpunt is opgezet voor inwoners die hulp nodig hebben, maar daar zelf niet om vragen. Na de melding bekijkt een team van hulpverleners wat er aan de hand is en welke instantie passende hulp kan bieden. Uit de recent gehouden evaluatie blijkt dat melders het met name waardevol vinden dat zij hun zorg kwijt kunnen bij één centraal punt.
n het Meldpunt Zorg & Overlast wordt samengewerkt door GGD Midden-Nederland, Altrecht, Kwintes, Centrum Maliebaan, Vitras/CMD, Zuwe en MEE. In 2008 en 2009 zijn per jaar meer dan 300 meldingen gedaan. Vaak hebben melders zelf al naar oplossingen gezocht. Pas daarna komen ze bij het Meldpunt. De meeste meldingen komen van woningbouwcorporaties en particulieren. Zeker woningbouwcorporaties zijn blij ‘ergens met hun probleem naar toe te kunnen’.
Melden is zinvol Uit de evaluatie blijkt dat de mensen die aangemeld worden veelal sociaal-maatschappelijke hebben problemen (schulden, dreigende huisuitzetting, vervuiling, vereenzaming) en/of psychiatrische problemen. Slechts een enkele keer bleek een melding onterecht. De problematiek bleek dan mee te vallen en in één geval bleek de overlast zelfs niet veroorzaakt door vervuiling van de persoon maar een kapot riool.
Adviesfunctie uitbreiden Regelmatig wordt aan het Meldpunt alleen advies gevraagd: ‘Wat zou ik zelf nog kunnen doen?’ en ‘Hoe kan ik het beste met deze persoon omgaan?’. Voor instanties zoals woningbouwcorporaties, maar ook particulieren, blijkt deze adviserende en ondersteunende rol van het Meldpunt van groot belang. Naar aanleiding van de evaluatie zal de adviesfunctie uitgebreid worden.
Reacties van cliënten In de evaluatie zijn ook ervaringen van aangemelde cliënten meegenomen. Sommige cliënten gaven aan dat ze zo diep gezakt waren dat ze zelf geen hulp meer konden vragen, soms is er sprake van schaamte waardoor geen hulp gevraagd wordt. In alle gevallen bleek het eigen sociaal netwerk erg klein. Het signaal moest dus wel van elders komen. Hopelijk stimuleert dit familie, bekenden en omwonenden om een melding te doen als ze iemand in hun omgeving in de problemen zien raken.
Verbeterpunten De evaluatie laat ook een aantal verbeterpunten zien. Het is de bedoeling dat de melder beter op de hoogte gehouden wordt van het vervolgtraject. Ook de terugkoppeling van de hulpverleningsinstantie die de bemoeizorg op zich neemt naar het Meldpunt is nog niet optimaal. Momenteel wordt gekeken hoe dit verbeterd kan worden.
Voor meldingen: 030-6305480 (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur) of www.meldpuntzorgenoverlast.nl.
De algemene boodschap van het Meldpunt is: Als u zich ernstig zorgen maakt over het gedrag en problemen van een persoon in uw (werk)omgeving, terwijl de hulp wordt geweigerd of afgehouden, dan kunt u deze persoon melden bij het Meldpunt Zorg en Overlast. Dit Meldpunt zorgt ervoor dat er hulp wordt geboden aan deze personen. Neemt u contact op met het Meldpunt via meldpunt@ggdmn.nl of 030-6305480 op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.
|