StartpaginaProgrammeringRSMRadiobingo 4 oktoberRegionieuwsAgenda
Menu
Startpagina
Programmering
RSM
Radiobingo 4 oktober
Regionieuws
  Nieuws
  Sport
  Gemeente
  Reportage
  Info
Agenda

Reclame

Download de Radio Stad Montfoort app
Ontdek het op Google Play
Ontdek het in de Apple App Store

Adverteren op de website van RSM

Zoeken



Geplaatst op:15-09-2025
Bijgewerkt op:15-09-2025 11:36

Nieuwe dienstregeling vastgesteld: Meer OV in de provincie Utrecht

Bron: Provincie Utrecht
  

Vanaf 14 december 2025 start in het openbaar vervoer de nieuwe dienstregeling in de provincie Utrecht. Het openbaar vervoer wordt vanaf dan gereden door twee nieuwe concessiehouders – Transdev in Utrecht Binnen en Keolis in Utrecht Buiten - onder de naam U-OV. Het straatbeeld kleurt dan hoofdzakelijk geel met de vertrouwde U-tram en de nieuwe duurzame zero emissie U-bussen.

>> In dit bericht (onderaan) zijn alleen de wijzigingen voor de gemeente Montfoort genoemd>>

Met de nieuwe dienstregeling voeren de vervoerders verschillende wijzigingen door in het Utrechtse OV. Er komt méér OV in de provincie Utrecht: bussen gaan op veel plaatsen vaker en langer rijden, en er komen nieuwe verbindingen. Zo werken we samen aan een toekomstbestendig en goed op de wensen van de reizigers afgestemd openbaar vervoer in de regio.

Toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen
De provincie Utrecht wil de komende jaren investeren in een goed bereikbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Dat betekent: snelle verbindingen tussen steden, goede bereikbaarheid van dorpen en bedrijventerreinen en een dienstregeling die meebeweegt met de behoeften van reizigers.

In het OV-netwerkperspectief ligt de nadruk op het uitbreiden van snelle en frequente lijnen, zoals de Bus Rapid Transit (BRT). Tegelijkertijd blijft het bestaande OV-net behouden, zodat ook kleinere kernen goed bereikbaar blijven.

Het coalitieakkoord 2023–2027 benadrukt het belang van een betaalbaar en toegankelijk OV voor álle inwoners: jongeren, ouderen, mensen met een beperking en mensen met een lager inkomen. Ook het Bereikbaarheidsprogramma zet in op slimme en publieke mobiliteitsoplossingen.

De plannen richten zich op drie hoofdpunten:

  • Het behouden en verbeteren van OV in kleinere kernen;
  • Het versterken van snelle, frequente verbindingen;
  • Het verbeteren van de bereikbaarheid van bedrijventerreinen.

Daarnaast wordt gewerkt aan een flexibeler OV-systeem dat inspeelt op veranderende reizigersaantallen. In landelijke gebieden kijken we ook naar aanvullende oplossingen, zoals regiotaxi, deelfietsen en goede overstappunten, zodat ook daar de bereikbaarheid op peil blijft – ook als er geen bus of trein rijdt.

Betrokkenheid
Beide vervoerders hebben op basis van deze uitgangspunten voorstellen gemaakt. Deze voorstellen zijn voorgelegd aan gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en onder inwoners van de provincie en reizigers die een reizigersenquête konden invullen. Verschillende voorstellen zijn daarop aangepast, waaronder de route en dienstregeling van lijn 341 (voorheen lijn 41) bij Wijk bij Duurstede, waar grote betrokkenheid van inwoners aanleiding is geweest om te zoeken naar een optimalere verbinding.

Een greep uit de verschillende wijzigingen
Het behouden en verbeteren van OV in kleinere kernen.

  • Alle kleine kernen blijven per (vast of flexibel) openbaar vervoer bereikbaar.
  • Er gaan meer bussen rijden naar onder meer Groenekan, Maartensdijk en Schoonrewoerd. Ook de bereikbaarheid van Kockengen verbetert: deze kern krijgt elke dag van de week een verbinding met Breukelen.
  • Het flexibele vervoerssysteem U-Flex wordt uitgebreid met een aantal nieuwe U-flex-gebieden. Dit zorgt ervoor dat in meerdere kleine kernen zoals Westbroek, Austerlitz en Lage Vuursche ook ’s avonds en in het weekend ov beschikbaar komt.
  • Ook al bestaande U-flex-gebieden in beide concessies (Vijfheerenlanden, Bilthoven, Maarssen e.o., Ronde Venen en Woeden / Linschoten) worden uitgebreid met extra haltes, met name in het buitengebied rondom de kernen.

Het versterken van snelle, frequente verbindingen:

  • In en rond de steden Utrecht en Amersfoort rijden er frequente bussen onder de naam U-link. En op de langere afstanden in de provincie kunnen reizigers comfortabel en snel reizen met de U-liner.
  • In beide concessie komen er nieuwe, elektrische bussen met meer capaciteit.
  • Veel buslijnen in beide concessies gaan vaker rijden, vooral in de drukke spitsuren. Maar ook in de daluren, avonden en weekenden.
    • In de concessie Utrecht Binnen betreft dit 14 lijnen, waaronder alle U-link-lijnen, die onder meer Nieuwegein, Maarssen, Zeist en Bilthoven met Utrecht verbinden.
    • In de concessie Utrecht Buiten gaat het onder meer om de U-liner-verbindingen tussen Gouda – Montfoort – Utrecht en Breukelen – Mijdrecht – Uithoorn. Maar ook bijvoorbeeld lijn 70 tussen Hilversum en Amersfoort en verschillende stadslijnen in Amersfoort.
  • De U-liner-verbinding tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht krijgt een nieuwe, snellere route binnen Wijk bij Duurstede en gaat vaker rijden.
  • Diverse nieuwbouwlocaties zijn beter bereikbaar met het ov door de diverse frequentieverhogingen en uitbreidingen, waaronder de Merwedekanaalzone (Utrecht), Rijnhuizen in Nieuwegein en het Ruimtekwartier (Maarssen).
  • Het nachtnet gaat in en rondom stad Utrecht ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden.

Het verbeteren van de bereikbaarheid van Utrecht Science Park en bedrijventerreinen:

  • Bedrijventerreinen worden beter bereikbaar. Er gaan meer bussen rijden naar onder meer Papendorp en Lage Weide.
  • Ook de bereikbaarheid van Utrecht Science Park verbetert. Vijf lijnen naar Utrecht Science Park, waaronder de tram, gaan vaker rijden en er komt een nieuwe buslijn Houten – Utrecht Science Park.
  • Bedrijventerrein Broekweg – Langshaven bij Wijk bij Duurstede wordt voortaan bereikbaar per openbaar vervoer.
  • En er komen extra ritten op lijn 395 naar Rotterdam, zodat forenzen eerder kunnen aankomen bij de bedrijven langs deze route.

Meer informatie

Lees voor meer informatie en een volledig overzicht van de wijzigingen de vervoerplannen 2026 van U-OV, waarin ook is opgenomen de consultatienota met de uitkomsten van de reacties van reizigers, gemeenten en belangenorganisatie ROCOV.

Bekijk het vervoerplan van Utrecht Binnen en Utrecht Buiten .

Wijzigingen vervoerplan per gemeente

Concessie 'Utrecht Binnen', alle gemeenten Utrecht Binnen:

  •  
    • Hogere spitsfrequenties: 14 buslijnen rijden in de spits meer ritten / een hogere frequentie dan in de huidige situatie. Bij zes buslijnen wordt de frequentie zelfs verhoogd naar 8 keer per uur in de spits. Op 13 buslijnen wordt de spitsperiode verbreed, wat inhoudt dat deze lijnen de hoge spitsfrequenties langer rijden;
    • In de avonduren wordt op 4 trajecten gereden waar nu nog niet wordt gereden in de avond;
    • Op zaterdag en zondag worden er op 11 buslijnen meer ritten / een hogere frequentie gereden, waarvan 4 buslijnen nu nog niet rijden in het weekend;
    • De avondknoop wordt uitgebreid van 11 naar 17 buslijnen. Dat betekent dat deze lijnen ’s avonds om 0:55 uur aankomen op Utrecht CS en gezamenlijk om 1:00 uur vertrekken. Hierdoor kan tussen alle lijnen worden overgestapt;
  • Er wordt een ochtendknoop geïntroduceerd op alle dagen van de week. Dit houdt in dat ’s ochtends vroeg tussen 17 buslijnen kan worden overgestapt op Utrecht CS. Op weekdagen gaat het zelfs om 20 buslijnen die meedoen met de ochtendknoop;
  • Transdev gaat rijden met een (vrijwel) volledig nieuwe vloot met elektrische zero emissie-bussen. Deze bussen hebben ook meer capaciteit. Naast de uitbreidingen van frequentie neemt de capaciteit hierdoor nog verder toe. In de vloot gaan 50% meer gelede bussen (‘harmonicabussen’) rijden dan nu
     

Montfoort

  • Introductie van productformule U-liner op 9 verbindingen met lijnnummering vanaf 300. Waaronder huidige lijn 107 (Gouda – Montfoort – Utrecht) die U-liner 307 wordt.
  • Hogere spitsfrequenties op diverse buslijnen en op enkele lijnen ook in de daluren en het weekend. Betreft onder meer de U-liner 307 (Gouda -) Montfoort – Utrecht CS welke in de spits tot 8 keer per uur van en naar Utrecht gaat rijden. En op zaterdag overdag gaat deze lijn 4 keer per uur rijden.
  • Er komt een nieuwe lijn 207 (Oudewater – Montfoort – Utrecht Science Park) in de spits.

     

 

  



Meer berichten in deze categorie:
Nieuwe dienstregeling vastgesteld: Meer OV in de provincie Utrecht (15-09-2025)
Documentaire Human Forever 7 oktober (15-09-2025)
Vitaal ouder worden in Montfoort en Linschoten (13-09-2025)
Week van de Ontmoeting in gemeente Montfoort (13-09-2025)
Lijst van vermiste en gevonden dieren 12-09-2025 (13-09-2025)
Alzheimer Cafe regio Woerden donderdag 18 september (09-09-2025)
Benefietavond St. Joseph. (08-09-2025)
DoeMeeHuis Linschoten breidt uit (08-09-2025)
4-kerken-tour Mannenkoor Zanglust Linschoten (08-09-2025)
Klimaatweek Gemeente Montfoort (08-09-2025)
Lijst van vermiste en gevonden dieren 05-09-2025 (08-09-2025)
Open Monumentendag in Linschoten (08-09-2025)
Historische vereniging bundelt oorlogsverhalen (02-09-2025)
Zaterdag 20 September World Cleanup Day (02-09-2025)
Lijst van vermiste en gevonden dieren 29-8-2025 (30-08-2025)
Duurzaam Montfoort zoekt Jeugdklimaatburgemeester en -raad (29-08-2025)
Logeerhuis start grootschalige wervingscampagne vrijwilligers (28-08-2025)
Mantelmeeuw weer op Kunstpark (28-08-2025)
Najaarsronde voor de coronaprik (27-08-2025)
Elektrisch varen in de Randstad: dit moet je weten over de veranderende regels (27-08-2025)
Nog een paar dagen om toeslagen over 2024 aan te vragen (26-08-2025)
Fietsersbond zoekt mt fietsers naar Fietsgemeente 2026 (26-08-2025)
Pluspop al 40 jaar een begrip 12, 13 en 14 september (23-08-2025)
Lijst van vermiste en gevonden dieren 22 augustus 2025 (23-08-2025)
DoeMeeHuis Linschoten breidt uit (22-08-2025)






Kijken en luisteren
          Live:        Gemist:
         RSM WebApp         RSM Uitzending gemist

        Foto's:
          RSM Fotoboek

Meer media mogelijkheden
Nieuws of tip opsturen

Reclame

Profipack

Ook hier adverteren? Klik hier!

Nu op RSM
Middag mix


Regionieuws

Login

 
 Print
Radio Stad Montfoort, Montfoort (Nederland), 2025