
|
 |
Geplaatst op:24-06-2026 Bijgewerkt op:24-06-2026 15:18 Code oranje voor hitte en waarschuwing voor smogBron: gemeente MontfoortCode oranje voor hitte en waarschuwing voor smog Het Nationaal Hitteplan is sinds donderdag 18 juni actief. De komende dagen wordt het nog warmer. Daarom geldt vanaf woensdag 24 juni code oranje voor hitte. Wat kunt u doen tegen de hitte? Een aantal tips zijn: - Drink genoeg water, ook als u geen dorst heeft.
- Blijf zoveel mogelijk uit de zon en beperk zware inspanning, vooral tussen 12:00 en 18:00 uur.
- Houd uw woning koel met bijvoorbeeld zonwering, gordijnen, een ventilator of airco.
Let ook extra op mensen in uw omgeving die kwetsbaar zijn. Denk aan ouderen, jonge kinderen, mensen met een chronische aandoening of mensen die alleen wonen. Let ook op smog Het RIVM waarschuwt voor smog door ozon op woensdag 24 en donderdag 25 juni. Door de warmte en zon kan de luchtkwaliteit slechter worden. Dit kan vooral in de namiddag en vroege avond voorkomen. Vooral mensen met luchtwegklachten, kinderen en ouderen kunnen hier last van krijgen. Klachten zijn bijvoorbeeld hoesten, kortademigheid, benauwdheid of irritatie aan ogen, neus en keel. Heeft u astma, COPD of andere luchtwegklachten? Of bent u gevoelig voor smog? Blijf dan zoveel mogelijk binnen en beperk zware lichamelijke inspanning. Meer informatie Op onze pagina Hitte en gezondheid vindt u meer tips om goed om te gaan met warm weer. Kijk voor actuele weerswaarschuwingen op de website van het KNMI. Meer informatie over hitte en smog vindt u op de websites van het RIVM en de GGD.
|
 |

| Reclame | |
 |
|
|